Ţara în care zvonurile de pe Facebook au consecinţe fatale

Numărul utilizatorilor Facebook a ajuns la 2.2 miliarde de oameni, pe tot globul. În Statele Unite, spre exemplu, numărul de conturi stagnează. Pentru a creşte, gigantul din social media trebuie să se extindă în părţile mai puţin dezvoltate ale lumii. Locuri ca Sri Lanka, de pildă.

O investigaţie a New York Times relevă costurile acestei extinderi. Facebook a înlocuit metodele clasice de informare, însă conţinutul său este creat de oameni care folosesc platforma, nu de companie, în sine, reţeaua socială fiind scutită de responsabilitate, scrie adevarul.ro.

Reporterii de la New York Times au petrecut câteva luni urmărind cazuri reale de violenţă, care au fost consecinţe directe ale dezinformării şi au descoperit, în multe dintre ele, că punctele de pornire au fost discursurile care instigau la ură, pe Facebook.

Times spune că principala sursă de informare în Sri Lanka o reprezintă fluxul de ştiri de pe Facebook, unde predomină discursuri instigatoare la ură şi ştiri deseori false. Unii utilizatori, alimentaţi şi îndemnaţi de aceste informaţii, pun la cale atacuri reale.

Zvonuri cum că musulmanii ar plănui sterilizarea majoritaţii singhaleze din Sri Lanka au condus la violenţe reale în februarie, când un musulman care lucra într-un restaurant a fost bătut. Acesta a fost acuzat de faptul că ar fi pus pastile de sterilizare în mâncarea pe care o vindea în restaurant, în orăşelul Ampara.

Din cauza zvonurilor propagate prin intermediul site-ului de socializare Facebook, în mintea populaţiei singhaleze, un bulgăraş de făină ce a fost găsit în mâncare s-a transformat în ceva asemănător cu o pilulă de sterilizare. Faptul că singhalezii şi musulmanii nu comunicau în aceeasi limbă şi aveau dificultăţi în a se înţelege, a împiedicat rezolvarea problemei.

În scurt timp, în faţa restaurantului s-a adunat o mulţime de oameni care l-au bătut pe muncitor, au distrus magazinul şi chiar au incendiat o moschee din zonă.

Un clip cu incidentul a fost postat pe un grup de Facebook, care se numea Centrul de Informare Budist, răspândindu-se şi determinând violeţe împotriva musulmanilor din toată ţara.

Drept consecinţă, au existat moschei incendiate, magazine şi case distruse şi chiar moartea câtorva persoane, a relatat Times.

În martie, guvernul din Sri Lanka a închis reţelele Facebook şi Instagram, dar şi aplicaţiile de mesagerie WhatsApp şi Viber, cu scopul de a înăbuşi conflictele interetnice. Însă, în esenţă, problema rămâne.

Colosul social media nu este chiar ca Ministerul Adevărului din romanul "O mie nouă sute optzeci şi patru", al lui Orwell, care se străduieşte să schimbe sau să falsifice ştiri şi informaţii pentru a-l păstra pe Fratele cel Mare în fruntea puterii.

Facebook nu manipulează şi nu editează conţinutul de pe propriul site, este doar o platformă de distribuţie, însă puterea mare pe care o are determină guvernele din toată lumea să se întrebe cum modelează social media păreri, comportamente şi acţiuni, ridicându-se deseori problema cenzurii şi a libertăţii de exprimare.

loading...
Pe aceeaşi temă

Lasă un comentariu