Supraveghere fără penalizare. 80 la sută dintre încălcările depistate de camere sunt rebutate

Embed:

Circa 80 la sută dintre încălcările depistate de camerele de supraveghere din Chişinău sunt rebutate. Şi asta deoarece în cele mai multe cazuri fie nu se vede clar numărul de înmatriculare a maşinilor, fie lipseşte marcajul rutier. Totodată, mai multe camere de supraveghere din Capitală sunt uzate şi se defectează des, iar cele instalate pe trasele din ţară nu mai funcţionează din 2015.

Pentru ca traficul rutier să devină mai sigur, dar şi pentru a disciplina şoferii, Serviciul Tehnologii Informaționale al Ministerului Afacerilor Interne a pregătit un concept prin care, în următoarele 36 de luni, toate drumurile naţionale şi locurile aglomerate din Chişinău vor fi supravegheate video. Proiectul de modernizare va costa în jur de 240 de milioane de lei.

În Capitală sunt instalate 47 de camere de supraveghere, care monitorizează traficul 24 de ore din 24.

"Fiecare eveniment depistat de camere este transmis Centrului de Monitorizare, unde stau operatorii care validează încălcările, să fie prezent marcajul, să fie clar vizibil numărul de înmatriculare. La moment, în jur de 20 de procente din evenimentele depistate de toate camerele validate, restul sunt rebutate din cauza infrastructurii rutiere", a afirmat şeful Centrului monitorizare și control trafic, Dorin Capcelea.

Pentru că sistemul este învechit, camerele se defectează periodic, iar reparațiile pot dura şi două, trei zile.

"Permanent avem (astfel de cazuri), deoarece avem echipament învechit. Dacă vorbim de cel primit în anul 2013 - 2014, avem deja şase ani de funcţiune, 24 din 24 de ore, în diferite condiţii climaterice, şi iarnă, şi vară", a menţionat şeful Centrului monitorizare și control trafic, Dorin Capcelea.

În ultimul an, 54 la sută dintre amenzile întocmite şoferilor au fost generate de sistemul automatizat. Rata achitării amenzilor depăşeşte 91 la sută, dar pentru că termenul de prescripţie expiră într-un an de zile, unii şoferi scapă nepedepsiţi. Totuşi, reponsabilii spun că le-au găsit ac de cojoc.

"Agenţii de patrulare sunt dotaţi cu aplicaţii mobile, cum ar fi eData, care permite verificarea. Deci e puţin probabil în decurs de 12 luni de zile să nu fie stopat sau verificat cineva în trafic. În momentul verificării prin aplicaţia respectivă vor fi scoase în evidenţă şi celelalte încălcări", a comunicat directorul Serviciului Tehnologii Informaţionale MAI, Andrian Şova.

Şoferii au păreri împărţite despre conceptul de monitorizare a drumurilor naţionale, elaborat de Serviciul Tehnologii Informaționale al MAI. 

- Aţi primit vreodată aşa amenzi?
- Bineînţeles, cine conduce mereu primeşte, doar cine stă acasă nu primeşte. Bineînţeles că le-am plătit, noi suntem conştienţi că trebuie de plătit, cu toate că ne zgâriem pe faţă când plătim, ştim unde se duc banii.

"Da, ar putea să fie o idee bună, pentru că mai puţini o să încalce regulamentul".

Pe lângă camere de supraveghere a traficului rutier, autoritățile vor să instaleze asemenea dispozitive şi în locurile publice, ceea ce este interzis prin legislaţie. Dacă în 2013, proiectul a fost implementat printr-un parteneriat public-privat, de această dată, investiţia urmează a fi făcută din bugetul de stat.

loading...

Lasă un comentariu