STUDIU: Chifla Big Mac - indicator al puterii de cumpărare

Embed:

În Moldova, un Big Mac costă doi dolari şi 69 de cenţi şi este de 1,5 ori mai ieftin decât în Statele Unite. Chifla cu o chiftea din carne de vită la mijloc serveşte, timp de 24 de ani, drept indicator al puterii de cumpărare, iar potrivit acestei teorii, pe termen lung, ratele de schimb ar trebui să se ajusteze, pentru a egala preţul unui coş de bază în diferite ţări.

Indicele Big Mac determină, în primul rând, puterea de cumpărare a unui dolar în fiecare ţară. Revista britanică "The Economist", care nu furnizează date şi despre Moldova, arată că în Statele Unite, Big Mac a crescut până la preţul de 4,20 de dolari, faţă de anul trecut.

Cel mai scump Big Mac este vândut în Elveţia şi costă aproape de trei ori mai mult decât în Moldova, în jur de 7 dolari. În Zona Euro, Big Mac este de două ori mai scump decât în ţara noastră, iar în Rusia, preţul acestuia este cu puţin mai mic decât în Moldova.

Specialiştii spun că structura de cost a Big Mac-ului păstrează cel mai bine proporţiile între preţul alimentelor, al procesului tehnologic şi al serviciilor. Acesta este pregătit la fel în toate ţările. Prin compararea preţului Big Mac pot fi identificate cele mai puternice sau cele mai ieftine monede naţionale, în raport cu dolarul.

Pe aceeaşi temă

Lasă un comentariu