SOLICITĂ AJUTORUL SPECIALIȘTILOR! Tot mai multe persoane cu dizabilități sună la Linia Fierbinte destinată lor

Embed:

Tot mai multe persoane cu dizabilități sună la Linia Fierbinte destinată lor, pentru a sesiza probleme. Potrivit datelor oferite de Serviciul de Asistență Telefonică pentru persoanele cu dizabilități, în acest an, au fost înregistrate cu aproape două sute de apeluri mai multe, decât în 2017. Cel mai des oamenii raportează cazuri de exploatare prin muncă, acte de violenţă asupra lor dar şi probleme de acces la servicii de sănătate.

La doi ani de la lansarea Liniei Fierbinți, au fost înregistrate 3014 apeluri de pe întreg teritoriu țării. Datele statistice arată că în acest an s-a înregistrat o creștere a numărului total de apeluri, cu aproximativ zece la sută. Raportul mai arată că femeile sunt cele care telefonează mai frecvent.

”Asta nu înseamnă că bărbații nu ar avea ce să ne vorbească, ce să ne sesizeze. Presupunem că aici există o dublă discriminare și din cauza asta femeile bat mai des alarma”, a declarat Irina Pădure, reprezentanta organizațiilor persoanelor cu dizabilități.

Potrivit raportului, cel mai frecvent a fost încălcată protecția împotriva exploatării, violenței și abuzului.
Au fost depistate 61 de cazuri de încălcare al acestui drept. În 26 de cazuri nu a fost respectat dreptul la standarde de viață și protecție socială. Câte zece și respectiv, 18 încălcări au fost înregistrate privind dreptul la servicii de sănătate și încadrarea în câmpul muncii. 

Timp de doi ani, 30 de cazuri privind încălcarea drepturilor persoanelor cu dizabilităţi au fost demonstrate în instanţă, dintre care, 15 încă se află în proces de examinare.

”Vreau să menționez că într-un singur apel putem avea atât raportarea unui articol, cât și mai multe articole concomitent”, a spus Irina Pădure, reprezentanta organizațiilor persoanelor cu dizabilități.

Același raport ne mai arată că cel mai des persoanele sună la Linia Fierbinte pentru a primi o consiliere psihologică. În acest caz, sună persoanele imobilizate la pat și cele dependente de scaunul rulant. Peste o mie de persoane au sunat ca să primească informații despre cum ar putea solicita ajutor material, cum ar putea beneficia de locuințe sociale și despre cum s-ar putea angaja în câmpul muncii. Cele mai puține apeluri sunt cele de colaborare multidisciplinare, care presupun sesizarea unor încălcări ale drepturilor, iar ulterior implicarea autorităților, pentru soluționarea acestor situațiilor. 

”Persoanele apelează pentru suport informațional. Adică solicită informații despre anumite servicii sociale care există, diferite plăți, indemnizații”, a zis Irina Pădure, reprezentanta organizațiilor persoanelor cu dizabilități.

Serviciul de Asistență Telefonică pentru persoanele cu dizabilități este un proiect pilot, finanțat de Uniunea Europeană. De anul viitor, proiectul va fi preluat de Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale care a alocat deja 900 de mii de lei, în acest scop.

”Ne propunem să preluăm acest serviciu, să fie finanțat din bugetul de stat. Avem și surse care sunt planificate. Vom asigura sustenabilitatea financiară, dar și dezvoltarea acestui proiect”, a menționat Viorica Bumbrăveanu, secretarul de stat al MSMPS 

În Republica Moldova sunt aproximativ 180 de mii persoane cu dizabilități, dintre care peste 11 mii sunt copii. În cazul unor încălcări ale drepturilor, aceștia pot apela la numărul de telefon, afișat pe ecran.

Pe aceeaşi temă

Lasă un comentariu