Leacuri din natură. Kiwi, unul dintre cele mai apreciate fructe de către nutriționiști

Kiwi, unul dintre cele mai apreciate fructe de către nutriționiști, scade riscul de obezitate, asociată adesea cu bolile cronice severe, cum ar fi cele cardiovasculare și diabetul zaharat.

Cunoscut sub denumirea de "agrișe chinezești" este fructul comestibil al plantelor Actinidia chinensis și Actinidia deliciosa originare de pe continentul asiatic. Inițial, descoperit în Valea Chang Kiang din China, kiwi a fost considerat o delicatesă de către marile triburi Khans, potrivit agerpres.ro. Denumirea chinezească a fructului este Yang Tao.

Planta a fost adusă în Noua Zeelandă din China de către misionari, în secolul al XX-lea, iar primele plantații comerciale apar câteva decenii mai târziu. Aici, fructul a fost "rebotezat" cu numele cunoscut astăzi, după numele păsării naționale, probabil datorită asemănării cu forma și culoarea penajului acesteia. Astăzi kiwi se cultivă, în special, în Noua Zeelandă, SUA, Italia, Japonia, Franța, Grecia, Spania, Australia și Chile.

Cu aspect de arbust cățărător, planta kiwi poate fi descrisă ca un arbust cu vițe lungi, viguroase și lemnoase, asemănătoare lianelor. Adesea, un astfel de arbust acoperă o zonă de 3-4,5 m lățime, 5-7 m lungime ți 2,7-3,6 m înălțime. De aceea, atunci când este cultivată, planta are nevoie absolută de un spalier.

În câmp, planta se cultivă pe araci înalți de 1,7-2 m, legați între ei cu sârmă. Planta de kiwi este foarte sensibilă la ger și la vânt, preferând solurile umede, umbroase și puțin calcaroase.

Frunzele mari, de culoare verde închis, au formă ovală înspre rotundă, cu 17-25 cm diametru. Frunzele și lăstarii tineri sunt acoperiți cu peri roșiatici, pe când frunzele mature au peri de culoare verde închis pe partea superioară și albi, cu vene albicioase pe partea inferioară. Florile sunt mari, având între 2,5-5 cm diametru, o culoare albă spre crem și ușor parfumate.

Fructul are o formă ovală, de mărimea unui măr mijlociu (7-10 cm lungime și o greutate de circa 80-100 g). Pulpa, verde cu rânduri de semințe mici negre, are aproape o consistență cremoasă cu un gust revigorant, care amintește de un amestec de căpșuni, pepeni și banane. Aceasta este acoperită cu o coajă subțire, maro și păroasă.

Kiwi este un aliment nutritiv dens, ceea ce înseamnă că este bogat în nutrienți și sărac în calorii. Este foarte bogat în vitamina C (85%) și vitamina K (31%). Alte minerale și substanțe din compoziția fructului verde-acrișor sunt: magneziu, fier, calciu, vitaminele E și B6, acid folic, cupru, crom, potasiu, mangan. Semințele de kiwi încorporează toți nutrienții: proteine, vitamine, minerale, acestea fiind comestibile. Fructul are, de asemenea, o mulțime de antioxidanți și reprezintă o sursă importantă de fibre. 

Un fruct de mărime medie acoperă nevoile zilnice de vitamina C ale unui adult, conține de 10 ori mai multă vitamina C decât portocala și un sfert din necesarul zilnic de vitamina E, recomandată.

Kiwi are un puternic rol antioxidant, antiinflamator, protector cardio-vascular, ajută la reglarea tensiunii arteriale, previne îmbătrânirea, scade colesterolul, împiedică depunerea plăcilor de aterom pe pereții vaselor, are rol antitrombotic, anticoagulant, protector al sistemului nervos etc.

Beneficiile pentru sănătate ale consumului de kiwi includ menținerea tonusului pielii și a texturii acesteia, în special datorită abundenței de vitamina C, care lucrează în corpul omenesc asemenea unui antioxidant pentru a ajuta la prevenirea efectelor provocate de soare, poluare și fum.

Un aport adecvat de vitamina C s-a dovedit a fi util în stoparea avansării bolilor, precum osteoartrita, artrita reumatoidă și astmul, dar și în prevenirea cancerului de colon, a aterosclerozei, a bolilor de inimă și a diabetului zaharat. Vitamina C este necesară pentru funcționarea sănătoasă a sistemului imunitar.

Consumul de fructe bogate în vitamine C poate conferi un efect semnificativ de protecție împotriva simptomelor respiratorii asociate cu astm, cum ar fi strănutul.

Kiwi este și o sursă foarte bună de fibre dietetice. Cercetătorii au descoperit ca dietele care conțin o mulțime de fibre pot reduce nivelul ridicat de colesterol, ceea ce poate reduce riscul de boli de inimă și de atac de cord. Fibrele sunt, de asemenea, bune pentru eliminarea toxinelor din colon, astfel fiind utile în prevenirea cancerului de colon. În plus, fructele kiwi, bogate în fibre, sunt bune pentru păstrarea nivelului de zahăr din sânge pentru pacienții cu diabet zaharat.

Datorită conținutului ridicat de potasiu, kiwi poate ajuta la anularea efectelor sodiului din organism. O creștere a aportului de potasiu, împreună cu o scădere a consumului de sodiu este cea mai importantă schimbare dietetică pe care o persoană o poate face pentru a reduce riscul de boli cardiovasculare și a accidentului vascular cerebral.

Fructele kiwi conțin un număr de antioxidanți sănătoși, inclusiv quercetina și luteina, care este cel mai abundent în compoziția fructului kiwi, promovează sănătatea ochilor.

Vitamina K1, care este destul de prezentă în fructul kiwi, promovează sănătatea oaselor și a rinichilor și este esențială pentru coagularea sângelui. Un studiu de la Universitatea din Oslo a constatat că un consum de două până la trei kiwi pe zi a redus semnificativ riscul de coagulare a sângelui. În studiu s-a menționat ca aceste efecte au fost similare cu cele ale unei doze zilnice de aspirină pentru a îmbunătăți sănătatea inimii. Efectele laxative naturale ale fructelor kiwi mențin sănătatea, fiind folosite, din timpuri îndepărtate, ca un remediu natural împotriva constipației.

În cadrul unui studiu s-a constatat, de asemenea, că prin consumul a trei porții de fructe pe zi, degenerescența maculară a fost diminuată cu 36%. Niveluri ridicate de zeaxantină și luteină din kiwi sunt considerate a contribui la acest efect.

Consumul de fructe kiwi nu este indicat persoanelor alergice. Semnele de alergie la kiwi includ senzația de iritare în gât, umflarea limbii, probleme la înghițire, vărsături și urticarie. În cazuri rare, kiwi ar putea încetini coagularea sângelui, determinând creșterea riscului de sângerare. 

loading...
Pe aceeaşi temă

Lasă un comentariu