Jurnaliștii de la ProTV, TV8 și JurnalTV nu cunosc geografie. GAFA CARE A DUS ÎN EROARE O ȚARĂ ÎNTREAGĂ

Embed:

Mai multe posturi de televiziune din Republica Moldova difuzează știri nefondate, nedocumentate și fake. Dovadă ar fi un video cu președintele PDM, Vlad Plahotniuc, care a apărut pe youtube în data de 23 februarie. Videoul conține imagini în care liderul PDM apare alături de fiul său la urnele de vot.

Imediat ce a fost postat, mai multe surse media l-au acuzat pe liderul PDM că s-ar fi prezentat la urne pe data de 23 și nu pe 24 februarie, conform încărcării videoului pe Youtube.

Ceea ce nu cunosc mulți jurnaliștii este că serverele YouTube sunt în California, iar diferența de fus orar e de zece ore comparativ cu Republica Moldova.

Astfel, tot ce se încarcă pe YouTube până la ora 10.00 în Republica Moldova apare cu data zilei precedente. 

Și purtătorul de cuvânt al PDM, Vitalie Gămurari a venit cu o replică la tot ceea ce s-a speculat.

"Partidul Democrat din Moldova atrage atenția cetățenilor asupra unei știri false (fake news) ce a fost promovată marți pe mai multe site-uri, știre conform căreia președintele PDM Vlad Plahotniuc n-ar fi votat de fapt pe 24 februarie, dar și-ar fi înscenat votarea în cursul zilei de sâmbătă, 23 februarie.

Instituții mass-media precum protv.md, jurnal.md, tv8.md, stiri.md, point.md, cotidianul.md, nokta.md etc. au tirajat acest fake news, afectând nu doar PDM (lucru cu care ne-au obișnuit), dar lovind și în imaginea unor cetățeni (de pildă membri ai biroului secției de vot unde Vlad Plahotniuc a votat), despre care s-a sugerat implicit că ar fi fost actori chemați să participe la o situație ilegala.

Pentru buna informare a cetățenilor și a mijloacelor de presă menționate și pentru a risipi orice confuzie, precizăm că videoclipurile încărcate pe site-ul YouTube.com (inclusiv cele încărcate în Republica Moldova) primesc în mod automat data și ora din orașul San Bruno, California, de pe coasta de vest a Statelor Unite ale Americii, acolo unde se află sediul și serverele YouTube. Între Chișinău și San Bruno există o diferență de fus orar de 10 ore în favoarea Chișinăului, prin urmare un videoclip încărcat dimineața devreme la Chișinău apare pe YouTube ca fiind plasat în seara zilei precedente. Exact aceasta a fost situația cu videoclipul încărcat de PDM pe YouTube cu privire la participarea la vot a președintelui PDM.

În loc să se fi grăbit să tragă concluzii eronate pe baza zilei și orei de plasare a videoclipului care prezenta exercitarea dreptului la vot al președintelui PDM, mijloacele de informare menționate ar fi putut consulta un specialist IT sau orice persoana care încarcă videoclipuri pe YouTube și ar fi primit imediat explicația simplă, rațională, corectă, evitând în acest mod sa tirajele informații false în spațiul public.

Constatăm însă, cu regret, că unele mijloace de informare din Moldova sunt atât de pornite să genereze știri negative despre PDM încât nu ezită să creadă și să promoveze cele mai năstrușnice idei, lucru care le poate submina în mod serios credibilitatea. Iar acest lucru este cu atât mai regretabil când este vorba de instituții media care beneficiază de finanțare externa pentru a informa corect opinia publica, nu pentru a o dezinforma.

Recomandăm instituțiilor media enumerate să corecteze eroarea menționată, dovedind astfel că respectă deontologia profesională și că sunt angajate în mod activ în combaterea fake news-urilor", se arată în comunicatul emis de purtătorul de cuvânt al PDM.

La rândul său, directorul executiv al Asociaţiei Presei Independente, Petru Macovei, în loc să condamne fake-news-ul tirajat de instituţiile de media vizate mai sus a făcut glume pe seama reacției purtătorului de cuvânt al PDM, Vitalie Gămurari, care a anunţat că este o ştire falsă.

Săptămâna trecută, aceleași surse media au promovat mai multe falsuri. Nu este pentru prima dată când cele trei posturi distribuie sincronizat minciuni.

Acum câteva zile, Pro TV, Jurnal TV și TV8 au scris despre faptul că raiderul Veaceslav Platon ar fi fost înjunghiat la indicațiile guvernării, dar și că se pune la cale asasinarea acestuia. Atât avocatul poporului, cât și procurorii, au demonstrat că este vorba despre un fals. Platon este viu și sănătos. Ba mai mult, procurorii au stabilit că scrisoarea unui deținut care afirma că i s-ar fi propus să-l omoare pe Platon a fost dictată personal de raiderul condamnat.

Aceste posturi au fost ulterior obligate să dea dezmințiri.

Pe aceeaşi temă

Lasă un comentariu