Interviu exclusiv pentru PRIME. Secretarul de stat în domeniul educației: De la 1 septembrie, elevii vor avea discipline noi

Discipline noi menite să dezvolte capacitățile și talentele copiilor și mai puțină presiune pe elevi. Asta își propune ministerul Educației prin reforma demarată recent. Schimbările din sistem vor fi simțite încă de la începutul noului an școlar, odată cu punerea în practică a noii curricule școlare. Ce-i așteaptă pe elevi începând cu 1 septembrie aflați dintr-un interviu cu secretarul de stat în domeniul educației, Angela Cutasevici, scrie PRIME.MD

Mihaela Blanaru, reporter PRIME: De ceva timp, Ministerul Educației implementează o reformă în sistemul educațional. În primul rând vorbim aici despre modificarea curriculei școlare. Când va fi gata și care sunt elementele noi? 

Angela Cutasevici, secretar de stat în domeniul educației: Această reformă vizează educația timpurie și treapta primară de școlaritate, dar și trei discipline din treapta gimnazială și liceală. Acestea sunt dezvoltarea personală care va înlocui diriginția, educația pentru societate va substitui educația civică și educația tehnologică iarăși este reconceptualizată cu introducerea a două module noi. Este vorba de educația digitală care va fi introdusă începând cu 1 septembrie 2018 și robotica, care este un modul propus începând cu clasele a patra. 

- În mare parte, pe cine vizează aceste modificări, profesori sau elevi și asupra cui se răsfrânge mai mult?

- Toate modificările vizează în primul rând copilul, pentru că toate intervențiile noastre pornesc de la necesitățile copilului. Dar la fel va ușura sau va fi prietenos și cadrului didactic și părinților și întregii comunități care pe bună dreptate are cerințe mari și așteptări foarte mari de la întreg sistemul educational. 

- La modul practic, cum elevii și profesorii vor simți schimbarea?

- Schimbarea va fi simțită pe calitate, pe proces. Schimbarea va veni pornind de la noile prevederi, conținuturi curriculare care au fost atât simplificate, reconceptualizate, racordate, optimizate. E foarte important că disciplinile din aria curriculară limbă și comunicare au fost racordate la cadrul European comun al limbilor. Disciplina Ştiințe a fost racordată la cerințele Pisa. Copii vor simți de fapt, procesul va fi schimbat pentru că aici vor apărea elemente noi cum ar fi învățarea prin sarcini, învățarea experențială. Copiii vor fi puși în situații de a descoperi noul. Vor fi valorificate experiențele lor. O noutate absolut nouă pentru Republica Moldova este introducerea a șapte zile de învățare transdisciplinară. Acest lucru se va realiza atât în cadrul școlii cât și în afara școlii. În aceste zile vor fi propuse pentru discuții sau pentru analiză mai multe probleme cu abordare transdisciplinară, ca idee, ziua apei. În acea zi toate activitățile fie reieșind din matematică, română, științe vor transpune copiii în cotidian şi îi va pune în situații de a rezolva anumite studii de caz, de a descoperi, de a cerceta. Abordarea transdisciplinară este foarte des utilizată în țările europene. 

- Ați făcut anumite studii, știți care va fi impactul?

- Disciplina Dezvoltare personală a fost avizată de către experții de la Universitatea Pedagogică din Zurich. La disciplina Educație pentru Societate am fost ghidați de doi experți ai Consiliului Europei. Aici avem un produs absolut nou și ca structură curiculară este noutate absolută.

- Potrivit propunerilor, în sistemul gimnazial la unele discipline copiii vor fi evaluaţi cu calificative. Despre ce discipline este vorba?

- La disciplinele Educația Muzicală, Educația Tehnologică, Educația Fizică și Educația Plastică. La fel va fi și educația pentru societate . Faptul că vom introduce evaluarea prin descriptori, sau prin calificative va contribui de fapt la motivarea, valorificarea capacității copilului de a se autoevalua, autoregla. De fapt, aceste discipline necesită, pe alocuri, și un talent ca să perseverezi, am considerat și de fapt inițiativa a venit din partea elevilor, vocea lor contează foarte mult pentru noi, spun că nu reușesc prea mult, spre exemplu, la muzică, au voce sau nu au și atunci am zis că ar fi cazul să intervenim.

- Nu există riscul ca elevii să se pregătească mai puțin pentru aceste discipline, atâta timp cât nu sunt notați?

- Aici vom avea elevi dornici de a participa la aceste ore cu plăcere, de aceea nu vom avea absenteismul. Acum avem mai multe situații, mai ales la orele de Educație Fizică, când ei își aduc certificate de la medic spunând că au anumite probleme, dar excluderea notelor de la aceste discipline îi va motiva pe elevi să participe cu drag la aceste ore.

- Dacă ar fi să vorbim despre profesori, nu credeți că ar trebui ca profesorii să-și schimbe conceptul de predare a disciplinei, să vină cu inițiative?

- Cu siguranță noile prevederi curriculare va impulsiona cadrele didactice să caute noi strategii didactice, să găsească posibilități de a-și perfecționa competențele lor didactice. Există problema reticenței cadrelor didactice cu experiență avansată, dar tot există elevul care are anumite nevoi, are anumite așteptări și respectiv un cadru didactic care se respectă, care dorește să fie apreciat și să contribuie la formarea elevului neapărat își va perfecționa măiestria pedagogică.

- Lipsa cadrelor didactice rămâne o problemă în sistem și, în mare parte, ea se resimte în sate. Recent, Parlamentul a adoptat indexarea salariilor la profesori cu 8%. Dacă va ajuta asta ca tinerii să accepte să vină să muncească în sate?

- Așteptăm legea unică de salarizare pentru personalul angajat în instituțiile bugetare. Mizăm foarte mult și așteptăm cu mare nerăbdare această lege să vedem care este creșterea salarială pentru cadrele didactice. Știu sigur că este o preocupare majoră a întregului Guvern. La fel și Ministerul Educației, Culturii și Cercetării face demersurile necesare pentru a contribui la creșterea salariului cadrelor didactice și la motivarea acestora de a rămâne în sistem.

- Cunoașteți câte locuri vacante sunt?

- Acum avem circa 2.000 de cadre didactice lipsă. Cea mai acută criză este în educația timpurie, după care învățătorii la clasele primare. La fel,este o lipsă mare a cadrelor la disciplinele de la profilul real - matematică, fizică, chimie. Cele mai multe unități vacante se atestă în Chișinău-368, în Ungheni 183, în Hâncești 119, Ialoveni 112, Nisporeni 106.

- Cum intenționează Ministerul să soluționeze problema?

- Ministerul întreprinde pentru a acoperi cumva sau a suplini lipsa cadrelor didactice. Încurajăm organele locale de specialitate să faciliteze deplasarea profesorilor dintr-o instituție în alta.

- Este nevoie de tipărirea unor manuale noi, răspund ele cerințelor elevilor?

- Odată ce a fost modificată curricula sau reconceptualizată curricula și urmează să se tipărească, să se editeze manuale noi. Nu pot generaliza că unele sunt mai bune, unele mai puțin. Faptul că educația este în continuă schimbare, respectiv, lucrul acesta ne impune să schimbăm și manualele, să avem o abordare nouă față de noile manuale, noua generație de manuale care va apărea chiar din 1 septembrie 2019.

Pe aceeaşi temă

Lasă un comentariu