Germania, "motorul economic al Uniunii Europene". Maşinile şi nemţii, un întreg

Embed:

Germania, motorul Uniunii Europene, va fi duminică în faţa unui nou exerciţiu electoral. Nemţii vor fi chemaţi să voteze parlamentarii din Bundestag. Aceştia, la rândul lor, vor hotărî cine va fi cancelarul care va conduce cea mai puternică economie de pe bătrânul continent.

Succesul se datorează, în mare parte, industriei producătoare de maşini. Automobilul nemțesc a devenit demult un simbol al calității și puterii, iar mărci precum Mercedes-Benz, BMW, Volkswagen sau Porsche sunt printre cele mai căutate din lume. Și totul datorită germanului Karl Benz, inventatorul automobilului modern și unul dintre fondatorii producătorului Mercedes-Benz. 

Mașinile germane au ajuns în Moldova încă la sfârșitul anilor 80. Serghei Riazunnic este unul dintre primii moldoveni care au intrat în proprietatea unui automobil de producţie nemţească.

"Îmi place foarte mult mașina germană pentru că este simplă, este făcută cu cap”, a declarat Serghei Riazunnic, proprietar al unei maşini germane.

În 1987, şi-a cumpărat un Audi 100, produs în 1986, pe care îl conduce şi acum. S-a îndrăgostit de el de la prima vedere. Bărbatul spune că a plătit cam mult, dar maşina şi-a meritat toţi banii.

”A costat 5300 de dolari, cu tot cu înmatriculare. Mă simțeam foarte bine în această mașină, atunci când mi-am adus-o. Este un automobil mare, confortabil, e bun de dus la mare împreună cu familia”,  Serghei Riazunnic, proprietar al unei maşini germane.

Iar într-un garaj din Capitală, ţinut departe de ochii lumii, sunt păstrate două bijuterii pe patru roți, feblețea tuturor amatorilor de mașini de epocă. Un Mercedes-Benz Ponton Coupe din 1957 și un Mercedes-Benz W187 din 1952, care, de fapt, reprezintă primul model din renumita clasă "S" al celebrului producător german. Proprietarul lor, Vitalie Didenco, este cunoscut nu doar la noi, ci și peste hotare drept un pasionat al mărcii Mercedes și un restaurator cu renume. În exclusivitate pentru Publika TV, colecționarul a scos din garaj una dintre bijuteriile sale pe patru roți, rarisima Mercedes-Benz Ponton Coupe.

”Automobilul a fost produs într-o serie limitată de 1321 de exemplare. În prezent, în lume au mai rămas doar zece astfel de mașini în stare bună. În trecut, a aparținut unui vestit actor austriac, iar astăzi, am și eu prilejul să mă plimb cu ea.”

Primul ei proprietar a fost vestitul actor austriac Alexander Kerst, care a jucat în peste 200 de filme de producție austriacă și germană. Vitalie Didenco a cumpărat-o de la al doilea proprietar al ei, un om de afaceri american.

”Am visat la această mașină timp de patru ani. Este un automobil foarte interesant, având în vedere că a fost lansat într-o serie limitată și are un design fabulos”, a menţionat Vitalie Didenco, colecţionar de maşini.

A urmat însă o muncă meticuloasă de restaurare a mașinii. Vitalie Didenco a insistat să o păstreze cât mai autentică, așa că toate piesele defecte au fost înlocuite cu unele originale, aduse din Germania. A făcut o treabă atât de bună, încât mașina a fost invitată la mai multe expoziții de mașini de epocă din Europa.

”Un expert din cadrul asociației germane de automobiliști a venit în Moldova și a făcut expertiza acestui automobil, pornind de la vopsea, calitatea pieselor de schimb, calitatea restaurării și așa mai departe. Această mașină a fost inclusă sub numărul 43 134 în registrul automobilelor istorice al Asociației Mondiale a Mașinilor de Epocă”, a spus Vitalie Didenco.

"Moldovenii care îşi permit luxul au cumpărat anul trecut 295 de maşini Mercedez-Benz noi, aproape 150 de BMW-uri, peste 130 de Volkswagen-uri, dar şi aproximativ 70 de maşini de marca Porsche", a menţionat Vitalie Didenco.

Cifrele privind vânzările de maşini noi în Moldova, anul trecut, arată că Mercedes-urile au fost pe locul cinci în topul automobilelor cumpărate de moldoveni, după Dacia, Skoda, Hyundai şi Toyota.

Și moldovenii contribuie la luxul maşinilor nemţeşti. În ţară sunt produse cablaje pentru mărci precum Mercedes, Volkswagen sau BMW.

"Zilnic în această fabrică sunt tăiate în medie 250 de mii de fire. Săptămânal, sunt confecţionate două milioane de asemenea accesorii necesare pentru producerea cablajelor auto. 08:56 MUSCA 09:16 Ca să va imaginaţi, toată această cantitate încape în 20 de camioane. Prin urmare, pe bună dreptate, compania deţine locul şase în topul celor mai mari exportatori de cablaje auto Moldova."

Angajaţii fabricii susţin că îşi fac lucrul cu responsabilitate.

"Am cinci ani de când lucrez în sfera aceasta. Într-adevăr trebuie să iasă cablajul bun pentru că aici se fac maşini. Trebuie să fim foarte serioşi faţă de lucru. "

Directorul fabricii are planuri de extindere şi în viitor intenţionează să lanseze noi proiecte.

"Niciodată nu mi-am pus ca scop să devenim cea mai mare companie, doresc doar să fim cea mai eficientă. La moment avem în jur de două mii de angajaţi şi ne dorim să ne extindem până la aproape trei mii de angajaţi", Valeriu Bodiu, director fabrică de piese auto. 

Germanii produc şi exportă anual milioane de maşini. Totul a început însă acum 130 de ani.

În 1885, Karl Benz a creat un vehicul cu trei roți, (pauză) primul care funcționa cu benzină și avea motor cu ardere internă. Acesta se numea Benz Patent Motorwagen (motorvaghen).

Karl Benz și-a deschis propria fabrică de producere a automobilelor. După moartea lui, în 1929, aceasta a fuzionat cu firma Daimler, formând o companie care produce şi până acum marca Mercedes-Benz. Denumirea provine de la numele fiicei unuia dintre inventatorii care lucrau pentru Daimler.

Și pentru că un gigant tehnologic nu poate exista fără un rival, în 1916 a fost fondată firma Bayerische Motoren Werke, cunoscută în prezent sub acronimul BMW. Producătorul și-a făcut rapid loc pe piața europeană. La 20 de ani distanță a apărut şi Volkswagen.

Volkswagen a fost creată la comanda lui Adolf Hitler, iar prima mașină a fost legendara Volkswagen Bettle.

În prezent, gigantul Volkswagen mai cuprinde mărci precum Audi, Porsche, Bentley, Bugatti, SEAT, Lamborghini şi Skoda. Este unul din cei mai mari producători auto din lume, cu peste 10 milioane de vehicule fabricate anul trecut.

Producătorii germani nu sunt însă fără păcate. De-a lungul timpului, industria auto din Germania a fost zguduită de mai multe scandaluri. Compania Daimler, proprietarul Mercedes-Benz, a fost acuzată de americani că ar fi oferit mită în perioada 1998-2008 mai multor oficiali din peste 20 de țări pentru a se asigura că guvernele lor îi vor fi clienți. Compania le-a plătit 185 de milioane de dolari Statelor Unite pentru a scăpa de anchetă. În acest an, a mai fost implicată într-un scandal de mare amploare. De data asta, alături de BMW și Volkswagen, pentru înţelegeri de cartel referitoare la tehnologiile utilizate la construcţia maşinilor.Cazul este examinat de comisia antitrust din cadrul Uniunii Europene. Daimler și Volkswagen și-au recunoscut vina. Una din înțelegerile celor trei companii a dus la scandalul Dieselgate. În 2015, americanii au descoperit că Volkswagen a instalat un soft care manipula rezultatele testelor privind emisiile de carbon, pentru a le face să pară mai ecologice. După izbucnirea scandalului, directorul executiv al Volkswagen Martin Vinterkorn a demisionat.

”Îmi pare foarte rău că v-am înșelat încrederea pe care ne-ați acordat-o. Vreau să-mi cer scuze față de clienții noștri, față de autorități și față de opinia publică pentru această abatere”, a declarat Martin Vinterkorn, fost director executiv Volkswagen.

Timp de doi ani, 11 milioane de mașini au fost rechemate, iar vânzările de automobile produse de Volkswagen au scăzut drastic. În total, cu amenzile plătite, trustul german a pierdut aproape 80 de miliarde de euro.

Tradiția automobilistică din Germania a făcut ca cele mai grandioase saloane de mașini din lume să aibă loc tot în această țară. Spre exemplu, Salonul Internațional Auto este cel mai mare, dar și cel mai vechi show de acest fel. Acesta și-a dat startul încă în 1897 la Berlin, unde au fost expuse opt ”trăsuri cu motor”.

În prezent, evenimentul are loc, în anii impari, la Frankfurt pe Main, unde sunt prezentate automobile, iar în anii pari - la Hanovra, unde sunt expuse camioane şi autospeciale. Zeci de producători din întreaga lume şi-au dat întâlnire la Frankfurt în aceste zile unde au venit cu cele mai noi inovaţii automobilistice. Organizatorii le-au pus la dispoziţie tocmai 12 clădiri. 

Pe aceeaşi temă

Lasă un comentariu