Gala "10 pentru Moldova", criticată şi acuzată de unii, lăudată şi încurajată de alţii LIVE TEXT, Fabrika

(UPDATE 22.52) Oleg Cristal: Am lansat proiectul pentru a-l continua. Am tras anumite concluzii şi ne vom strădui ca la anul să fie mai bine.

(UPDATE 22.50) Ludmila Andronic: Păcat că mulţi oameni nu au reacţionat la invitaţii. Jurnaliştii au arătat încă o dată că pe ei nu îi interesează ce fac colegii lor şi e păcat.

(UPDATE 22.48) Dor Petruţi: Am fost dezamăgit de prezenţa foarte scăzută a jurnaliştilor şi o prezenţă extrem de scăzută a politicienilor.. Din primii 10 nominalizaţi au fost doar Roşca şi Mişin în sală.

(UPDATE 22.46) Alexandru Solcan: Sunt interesante opiniile respondenţilor care plasează pe locuri foarte înalte nu pe cei care realizează emisiunea. Am impresia că jurnaliştii cel mai mult au încercat să boicoteze, să găsească alte ocupaţii în ziua când a avut loc Gala.

(UPDATE 22.43) Ludmila Andronic: Rezultatele la jurnalişti denotă o realitate elocventă. Oamenii nu prea citesc ziare, mai mult privesc TV. Lorena şi-a primit premiul de merit, pentru mulţi ani de muncă, şi faptul că nu se regăsesc jurnalişti Publika în top e o dovadă a obiectivităţii.

(UPDATE 22.40) Oazu Nantoi: Cei mai cunoscuţi jurnalişti sunt cei care apar pe sticlă, mai puţin cei cu scrisul. Apreciez foarte mult jurnalistica investigativă, dar este realitatea pe care o avem.

(UPDATE 22.37) Ludmila Andronic: În fond, apariţia Jocului şi a Lăutarilor printre branduri denotă faptul că moldovenii, totuşi, înţeleg ce înseamnă brand şi că e greu să concureze un brand naţional cu unul comercial. Mă miră şi mă bucură faptul că printre cei 10 este şi o companie foarte tânără, prin promovare corectă, atitudinea faţă de consumator, dar şi calitate. Faptul că avem produse pe care moldovenii le consideră branduri şi pe care le susţin, denotă faptul că ei se pricep.

(UPDATE 22.32) Doru Petruţi: E nevoie în RM  de redefinire a ceea ce înseamnă elite, să ne coborâm cerinţele. Accentul cade pe lucrurile înnăscute şi nu pe cele dobândite. Munca, lucrurile care se obţin cu efort propriu şi individual nu sunt pe primele poziţii. Se pune accent pe rezultat, dar puţini se gândesc ce fac aceste elite pentru a atinge rezultatul.

(UPDATE 22.29) Alexandru Solcan: Elită înseamnă select, ceva foarte distinct, fiecare societate îşi are elita. Sunt mai mulţi factori care îşi caracterizează nivelul elitei din RM. Cel mai mare impact negativ îl are exodul masiv al moldovenilor. Elita e acea smântână a societăţii, care denotă şi calitatea laptelui. Exodul şi-a lăsat amprentele. Gradul nostru de informare, lumea trăieşte cu ziua de azi. La noi se vine în politică pentru a trăi din politică. Elite avem în toate domeniile.

(UPDATE 22.26) Oazu Nantoi: În linii mari, în RM are loc o inflaţie a multor naţiuni ce ţin de formarea elitelor în multe domenii. Acest exod al naţiunii explică faptul că majoritatea câştigătorilor sunt cam tomnatici. Din păcate, moldovenii demult nu mai consideră ca elite actorii, sportivii, oamenii de ştiinţă. Elita trebuie să privească de sus şi din când în când să facă cu mâna de la balcon. Atâta timp cât un actorii sunt nevoiţi să meargă în popor pentru a-şi câştiga bucăţica de pâine, ei nu mai sunt consideraţi elite. Lecţia pe care trebuie să o învăţăm din acest sondaj: nu avem elite.

(UPDATE 22.22) Doru Petruţi: Există o mare diferenţă între modalitatea în care oamenii de afaceri îşi promovează businessul în comparaţie cu cei din România. Aici, se promovează în câteva reviste şi cam atât. Oamenii au primit în faţă la fiecare categorie câte o listă de 25-35 persoane, ordonate alfabetic. Voronin a fost în listă numărul 28 şi a câştigat categoria. Dacă Voronin are alte opţiuni, să le dea el câte un premiu, să organizeze un concurs.

(UPDATE 22.19) Oazu Nantoi: PCRM se orientează către oamenii cu venituri mici şi când colo, fiul său e printre cei mai mari afacerişti. Apoi, PCRM se orientează să critice AIE, iar fiul său reiese că prosperă.

(UPDATE 22.17) Lumdila Andronic: Oleg Voronin a stat mereu în umbră. Aici oamenii s-au au votat în bătaie de joc, un vot de revoltă, sau pur şi simplu s-au gândit că sărmanul a fost expropriat, hai să-l susţinem moral.

(UPDATE 22.14) Alexandru Solcan: Termenul  de businessman nu are aprecierea cea mai pozitivă. Lumea nu se uită cu ochi buni la cei care se îmbogăţesc rapid. Termenul de businessman are un caracter peiorativ în RM, de aceea, nu este una agreată, care ar avea o conotaţie pozitică. De aici şi reacţia liderului PCRM. Au jucat rolul acele stereotipuri care s-au creat în mentalul colectiv şi acele bancuri care au circulat. Oamenii vor să creadă în aceste mituri, prin asta îmi explic de ce Oleg Voronin a apărut în topul businessmanilor.

(UPDATE 22.11) Ludmila Andronic: Acest rezultat pe mine m-a mirat cel mai mult. Aici oamenii au votat pe cei pe care îi simpatizează. Businessmanul Oleg Voronin nu a avut niciodată o imagine pozitivă, atâta timp cât Vladimir Voronin a fost la putere. Cel puţin la nivel de zvonuri, Oleg Voronin era cel cu cuţitul şi cu pâinea, cel puţin la nivel de afaceri. Cum oamenii au putut să-l voteze la nivel de simpatii?

(UPDATE 22.09) Oleg Cristal: În top 10 mai figurau două persoane care de comun acord cu ele au fost excluse, deoarece fiind de câţiva ani politicieni, nu mai administrau afaceri. Se datorează notorietăţii lui Oleg Voronin, deşi acesta a apărut foarte puţin în public. Sunt sigur că şi bancul care spune că în această ţară numai Oleg Voronin lucrează şi-a avut efectul.

(UPDATE 22.05) Doru Petruţi: Ca notă generală,m-am uitat pe două elemente: criteriile şi nominalizările. Majoritatea câştigătorilor, cu expeţia Cristinei Iovu, au peste 40 - 50 de ani. Modelele prezentului nu oferă, din păcate, garanţii suficiente pentru ca oamenii să-şi aleagă. Asta e Moldova deocamdată, suntem ancoraţi foarte mult în trecut şi privim cu mare neîncredere şi suspiciune prezentul. Aşa ar trebui privite aceste rezultate, ca o diagnoză. Aceste valori şi reflexe o să le regăsim şi anul viitor. Aproape 60% din populaţie e din mediul rural. Şi acolo ajunge o informaţie, Moldova se schimbă vrem sau nu vrem, poate nu la fel de repede precum ne-am dori. S-a vorbit foarte mult despre polarizare. Comparativ cu România, am fost surprins de împrăştierea extraordinară pe fiecare categorie a răspunsurilor. Nu avem un nucleu valoric comun, nici unul identitar. Suntem foarte dezbinaţi şi gândim foarte diferit.

(UPDATE 21.59) Oazu Nantoi: Nu mă aşteptam că ar fi câştigat altcineva decât Voronin, intriga era în câte procente vor primi ceilalţi. Filat l-a devansat un pic pe Voronin, dar asta a fost înainte de prăbuşirea Alianţei. Pentru a face politică se cere nu numai cunoaşterea matematicii, psigologiei, dar şi o doză bună de ambiţie. Pe parcursul ultimelor cicluri electorale, unii politicieni dădeau apreciere la rezultatele publicate ale sondajelor. E vorba de nivelul de cultură generală a societăţii, care se simte şi în comportamentul politicienilor noştri. Acum, când situaţia balansează în faza incertă, politicienii în special sunt sensibili la raitingurile date de populaţie.

(UPDATE 21.55) Ludmila Andronic: Să nu uităm că e după două mandate prezidenţiale şi indiferent de ce a făcut, oamenii continuă să aprecieze ceea ce a realizat. S-ar fi nimerit printre intervievaţi mai mulţi simpatizanţi ai săi. Nebănuite sunt căile sondajului.

(UPDATE 21.52) Doru Petruţi: E un lucru la care nu m-am gândit, a depăşit orice imaginaţie. Am arătat oglinda populaţiei şi nici ea nu e mulţumită, dar noutatea e că nici măcar cel care a câştigat categoria de cel mai bun politician nu e mulţumit. Voronin câştigă această categorie cu cel mai ridicat procent.

(UPDATE 21.49) Alexandru Solcan: Se preface lumea că rezultatul e surprinzător. Voronin e clar de ce s-a plasat în faţă. E un rezultat al eşecurilor reformelor iniţiate de AIE. Mai sunt şi factori de ordin individual, personalitatea, Voronin e un tip carismatic, care ştie să îşi ataşeze atuurile şi să joace pe aşteptările publicului. Nominalizarea lui Voronin e un eşec al noii clase politice, noilor elite şi generaţii de politicieni. Frustrarea lui Voronin e un joc. Nu îi stă bine unui lider al comuniştilor ca fiul său să fie desemnat cel mai mare capitalist.

(UPDATE 21.46) Ludmila Andronic: Fiecare şi-a făcut topul lui şi a crezut că a avut cea mai mare dreptate şi a crezut că poate dicta. Să nu îi credeţi pe cei care s-au simţit frustraţi că au ajuns în top. Să vedeţi cum Voronin peste ceva timp o să zică: vedeţi, Publika m-a desemnat cel mai bun politician. Sunt poziţii la care oamenii nu au ştiut ce să răspundă pentru că pur şi simplu nu au fost informaţi sau nu au fost puşi demult la acest exerciţiu. Atâta timp cât oamenii chiar au rămas ori surprinşi, ori enervaţi, ori mulţumiţi, înseamnă că chiar aţi dat foc. Înaintarea candidaţilor a fost făcută de spectatorii Publika TV în mod special. S-ar fi putut întâmpla că dacă ar fi fost făcut de alt post, rezultatele erau altele. Dacă Voronin s-a simţit aşa de frustrat, să se simte aşa şi la alegeri. Înseamnă că nu mai are nevoie de dragostea poporului. Oameni buni, nu-l mai votaţi că ar putea să se supere.

(UPDATE 21.42) Oazu Nantoi: Evenimentul de ieri pe de o parte s-a suprapus cu o fază destul de turbulentă prin care trece societate, unde oamenii interpretează în fel şi chip ceea ce se întâmplă în sfera politică. De aceea mai multor oameni li s-a părut că ceva nu e corect. Important că aţi reuşit să atrageţi atenţia.

(UPDATE 21.38) Doru Petruţi: E primul sondaj care nu are caracter politic în R. Moldova şi care a stârnit o mulţime de reacţii. Nici rolul IMAS nu a fost înţeles corect. Mulţi au crezut că IMAS a decernat premiile, dar într-adevăr s-a ocupat strict de cercetările pe teren. Nu există o persoană în R. Moldova care să întrunească toate caracteristicile. S-au intervievat şi tineri şi bătrâni şi la Bălţi şi la Edineţ, şi în Găgăuzia şi în Chişinău, şi în suburbii. Nu IMAS a decis data când aceste rezultate vor fi afişate.

(UPDATE 21.33) Oleg Cristal: Atenţia sporită pe care a trezit-o Gala demonstrează că ceea ce am făcut trezeşte un scop. Am observat în sală persoane care s-au întâlnit în acelaşi loc, oponenţi politici din regiune, s-au ridicat şi au plecat. Au fost şi persoane care au şi plecat din sală, după are au postat impresiile. Publika nu a dorit decât să pună în valoare elitele văzute de societate. Ceea ce am ales sunt elitele văzute de public. Rolul Publika a fost de a veni cu acest concept, după ce am schiţat acest proiect am îndemnat telespectatorii să vină cu propuneri, am primit peste 1.000 de apeluri, după care am transmis aceste date companiei sociologice, care a mers cu ele prin teritoriu. Câştigătorii au fost desemnaţi de către populaţia acestei ţări. Publika TV a desemnat un singur câştigător, care a fost în afara concursului, Eroul Anului.

(21.28) În nici 24 de ore a născut controverse şi frustrări, a produs emoţii şi a prelungit aplauze pornite din inimă. Vorbim despre prima gală Zece pentru Moldova. Publika TV a fost criticată şi acuzată de unii, lăudată şi încurajată de alţii. În corul de opinii sunt politicieni, analişti, bloggeri, artişti, oameni de afaceri, oameni de cultură şi, desigur, unii care sunt cineva doar când se uită în oglindă.

Proiectul Zece pentru Moldova este un demers marca Publika TV născut dintr-un adevăr simplu. Acela că e nevoie de un moment de gală în care să omagiem minoritatea fără de care un popor e condamnat la mediocritate. În lumea bună li se spune elite. În mintea şi sufletul omului simplu, elitele sunt numite simplu: cei mai buni, cei mai învăţaţi, cei mai vestiţi, cei mai credibili dintre moldoveni. De aceea, an după an vom organiza această gală fără să ascultăm altă voce decât pe aceea a străzii, din Chişinău, Bălţi, Orhei, Cahul, Nisporeni şi oricare alt loc din ţara asta.

Numele şi criteriile după care vor fi desemnaţi de fiecare dată câştigătorii le decideţi dumneavoastră, telespectatorii. Noi doar vom urca pe scenă alegerile dumneavoastră şi le vom oferi un trofeu a cărui valoare e mai mare decât orice funcţie trecătoare. Doamnelor şi domnilor, despre toate acestea se discută astăzi, la Fabrika. Invitaţii din această seară sunt:

- directorul IMAS, Doru Petruţi,

- expertul în Relaţii Publice Ludmila Andronic,

- directorul de programe în cadrul IPP Oazu Nantoi,

- politologul Alexandru Solcan,

- redactorul-şef Publika TV, Oleg Cristal

loading...
Pe aceeaşi temă

Lasă un comentariu