Expert: Majorarea oarbă a tarifelor nu va schimba calitatea serviciilor de transport. Este nevoie de o reformă a sistemului

Majorarea oarbă a tarifelor, doar pune pe umerii consumatorilor achitarea unor costuri suplimentare determinate nu atât de raționamentul economic, cât de ineficiența sistemului existent, scrie pe blogul său economistul IDIS Viitorul, Veaceslva Ioniță. 

Potrivit lui Ioniţă, în prezent, transportul public de pasageri se confruntp cu trei probleme principale, pentru care sunt propuse trei soluţii.  

1. Creșterea costurilor

De la ultima majorare a tarifelor din 2014 costurile curente ale transportatorilor au crescut semnificativ. În mod special aceasta se referă la salarizarea șoferilor.

În perioada dată salariul mediu pe economie a crescut cu 80% - de la 4.090 lei în 2014 până la 7400 lei în 2019. Desigur transportatorii sunt nevoiți să majoreze salariul în ramură mai puțin decât în restul economiei, dar aceasta înseamnă fluctuația mare a șoferilor, oamenii lucrează supra normă și crește insecuritatea la trafic.

2. Piața fărămițată

În prezent pe piață activează 498 de companii, care deservesc peste 7 mii de rute, dintre care 4 mii de rute raionale și peste 3 mii de rute internaționale. Transportul public este dominat de autobuze de capacitate mică de până la 20 pasageri, care constituie 2/3 din totalul parcului de autobuse.

Există un număr mare de operatori cu un singur sau 2-3 vehicule, iar între ei nu există nici o formă de cooperare pentru optimizarea rutelor și minimizarea costurilor.

Această fărămițare excesivă a transportului interurban provoacă cel puțin două efecte negative: costu

  1. costuri de operare ridicate
  2. securitatea scăzută

3. Uzura morală și fizică a transportului public de pasageri

Din cauza costurilor mari de funcţionare, transportatorii nu pot genera economii pentru a investi în renovarea parcului. Drept consecință, în prezent pe drumurile țării circulă 11,5 mii autobuze cu o vărsă de peste 26 de ani.

Altfel spus peste 50% din parcul de autobuse sunt de fapt sicrie pe roți, care zilnic pun în pericol viața și securitatea pasagerilor.

În concluzie, în prezent avem un sistem public de transport ineficient, cu costuri sporite, uzat fizic și moral, cu risc sporit pentru pasageri și prețuri fixate politic.

Deci tarifele trebuie ajustate treptat, în paralel cu reformarea și optimizarea sistemului de transport public de pasageri.

loading...

Lasă un comentariu