DE VORBĂ DESPRE VORBE cu Vsevolod Cernei. Ce este "jacuzzi"

Embed:

Să uităm pe câteva clipe de evenimente şi să vorbim despre vorbe – despre originea şi sensul lor, despre întrebuinţarea lor corectă sau mai puţin corectă.

Bunăoară, despre cuvântul jacuzzi, un anglicism care se scrie cum se scrie, dar se citește englezește și desemnează un obiect igienic de lux de prin casele bogaților.

Într-un banc, doi polițiști opresc un automobil la volanul căruia e un preot cu o mână bandajată. „Ce-ai pățit, părinte?” „Am alunecat și-am căzut în jacuzzi”, răspunde preotul. „Am înțeles, mergi cu Dumnezeu”. După ce preotul pleacă, polițistul îl întreabă pe partenerul său: „Ce-o fi fiind jacuzzi?”, la care acesta răspunde: „De unde să știu, eu doar nu umblu la biserică…”

Dicționarele ne explică cu toată seriozitatea că jacuzzi este o cadă sau piscină mică cu hidromasaj, adică echipată cu un mecanism care agită apa și folosită pentru relaxare. Un alt dicționar descrie obiectul cu mai mult precizie: mic bazin de jeturi de apă sub presiune, care creează vârtejuri relaxante.

Cuvântul jacuzzi este un substantiv comun provenit de la un nume propriu – numele italian Jacuzzi pronunțat englezește. Firma cu acest nume a fost fondată în anul 1915 de 7 frați Iacuţi care au emigrat din Italia în Statele Unite şi au devenit Jacuzzi. Inițial ea producea aparate de zbor, apoi pompe hidraulice pentru agricultură.

După cel de-al doilea război mondial un copil din acest clan de imigranți s-a îmbolnăvit chiar după naştere de o formă gravă de artrită și avea nevoie în permanență de masaj și de hidroterapie. Pentru a asigura permanența procedurilor curative, tatăl băiatului, Candido Jacuzzi a inventat în anul 1956 primul prototip al căzii cu hidromasaj. El a adaptat proprietățile pompelor agricole la necesitățile hidromasajului.

În 1968, Roy Jacuzzi, reprezentantul celei de-a treia generaţii a familiei, a brevetat invenția, lansând pe piaţă , prima cadă cu hidromasaj numită „Roman Bath”, adică baia romană, iar ulterior frații au tot perfecționat-o și comercializat-o în toată lumea.

Secretul succesului acestei căzi este asigurat de jeturile de apă pompate lateral, care creează un amestec de apă şi aer în proporţie de 50/50 pentru un hidromasaj ideal.

Evident, produsele acestei firme au fost numite jacuzzi. Obiectul devine şi status symbol graţie unui spot TV în care apărea vedeta Jayne Mansfield într-o Jacuzzi aurită în formă de inimă. Produsele firmei au fost promovate publicitar şi de alte nume sonore ale Hollywoodului, precum Rita Hayworth şi Marylin Monroe. Cu timpul, prin extensie de sens, au ajuns să fie numite jacuzzi toate căzile cu hidromasaj.

Compania Jacuzzi există, activează și chiar prosperă și în zilele noastre. Sloganul firmei este „Jacuzzi: Water that moves you”, adică, apa care te mişcă.

Revenind la aspectul lingvistic, să menţionăm că este un substantiv neutru, declinat ca atare, cu pluralul jacuzzi-uri şi forma hotărâtă jacuzzi-ul, scrise cu cratimă, intrat de-a binelea în limba română, pomenit de peste 10 milioane de ori pe motorul de căutare Google în limba română.

Cu speranţa că am reuşit să vă informez şi să vă amuz, să ne auzim de bine!

Pe aceeaşi temă

Lasă un comentariu