De ce angajaţii Apple nu au voie să folosească expresia "din păcate"

De ce anumite companii interzic unele cuvinte? Unele corporaţii interzic anumiţi termeni şi îi inlocuiesc cu alţi termeni care au o sonoritate mai pozitivă. Care este efectul?

Steve DiFillippo, CEO al Davios, lanţ de restaurante din SUA, a interzis utilizarea cuvântului "angajat" la birou. "Cred că acest cuvânt este un cuvânt oribil. Cine vrea să fie angajat? Nu este un status pentru care să te străduieşti să-l obţii", recunoaşte DiFillippo. În schimb, angajaţii se numesc "oaspeţi interiori", scrie Business Magazin.

Acesta spune că mulţi chelneri şi bucătari trec de la un restaurant la altul, iar când ajung la Davios îşi dau seama că e altfel. Şeful restaurantului spune că noul cuvânt le dă un sentiment de putere angajaţilor.

El nu este singurul CEO care a interzis anumite cuvinte la locul de muncă. Firma de software GSOFT a interzis expresia "resurse umane" din cauză că era prea impersonală şi a înlocuit-o cu "departamentul pentru cultură şi organizare" care are misiunea de a armoniza locul de muncă.

Asta nu este ceva nou. De câţiva ani, persoana care-ţi serveşte prânzul este un "artist al sandvişurilor" sau angajaţii din magazinele Apple sunt "Genii".

"Un cuvânt în plus sau un minus poate servi ca un memento constant pentru angajaţi: sunteţi necesari, sunteţi valoroşi, aveţi un scop", este de părere Dan Cable, profesor la London Business School. El mai spune că joburile cu titulaturi creative pot avea un impact asupra angajatului prin reducerea stresului şi angajatul se simte mai implicat în companie.

Potrivit unui raport dezvăluit în 2011 în Wall Street Journal, angajaţii Apple nu au voie să folosească expresia "din păcate", iar în schimb să folosească "după cum reiese", care sună mai puţin negativ atunci când apare o problemă cu produsul. De asemenea, ei nu aveau voie să folosească cuvinte precum "eroare" sau "încins" şi să folosească cuvinte sau expresii precum "nu răspunde" sau "cald".

Astfel, în loc de angajaţi de la customer support apar "eroii fericirii". "Atunci când companiile încearcă să fie cool e ca şi cum tatăl tău ar încerca să fie cool. E ruşinos", spune Lisa Merriam, consultant din New York. "Înlocuind cuvintele clare, cunoscute cu altele mai puţin cunoscute, creative atunci induci în eroare angajaţii", continuă ea.

Pe aceeaşi temă

Lasă un comentariu

EMISIUNI PUBLIKA »