Cum îți menții creierul sănătos folosindu-ți picioarele

Atât astronauții, cât și oamenii care stau în pat perioade mai lungi de timp suferă multe schimbări fizice. Fie că se datorează antigravității sau odihnei în pat, mușchii tind să se micșoreze. De fapt, cercetarea a arătat că activitatea restrânsă a mușchilor afectează întreaga funcție neuromusculară, scrie sanoteca.md.

Legătura dintre mișcare și creier este una puternică. De exemplu, știm că cortexul (înveliș al părului, cuprins între măduva centrală și cuticula exterioară) cerebral trimite semnale către măduva spinării, pentru ca anumiți mușchi să se contracteze.

Atunci când unele părți ale creierului responsabile de mișcare sunt deteriorate, acestea încearcă să se autorepare prin neuroplasticitate – adică neuronii au capacitatea de a-și reorganiza conexiunile, astfel încât o altă parte  a creierului să preia comanda.

Studiile au mai arătat că exercițiile fizice pot induce neurogenesis, ceea ce înseamnă că poate ajuta creierul să formeze noi celule nervoase, precum și să contracareze efectele pe care le are asupra implantului hipocampus.

Acest lucru oferă creierului posibilitatea de a memora și a procesa informația.

Exercițiile ce implică picioarele ajută creierul să rămână sănătos. Mișcarea redusă afectează și celulele stem; cel puțin aceasta au constatat autorii unui alt studiu.

Cercetătorii de la Università degli Studi din Milano, Italia, au făcut un experiment și au limitat mișcarea șoarecilor pentru o perioadă de 28 de zile. Ei au imobilizat picioarele posterioare ale câtorva rozătoare, în timp ce unui grup de șoareci i s-a permis să se miște liber. La sfârșitul perioadei de studiu, oamenii de știință  au examinat o zonă din creierul șoarecilor numită regiunea sub-ventriculară, care este o cheie pentru sănătatea celulelor nervoase, precum și locul în care celulele stem neuronale se diferențiază.

Studiul a arătat că restricționarea activității fizice a redus celulele stem neuronale cu 70%, comparativ cu grupul de control, adică șoarecii care s-au mișcat liber. În plus, rozătoarele  a căror mișcare a fost restricționată au avut subdezvoltați neuronii, care răspund de protecția celulelor nervoase.

Principalul efect al noilor descoperiri constă în faptul că exercițiile care implică picioarele "spun" creierului să producă neuroni sănătoși, care sunt cheia capacității noastre de a face față stresului și schimbărilor de viață.

Exercițiul purtător de greutate este un tip care sfidează gravitatea. Dansul, mersul pe jos, drumețiile, scările de alpinism, tenisul și ridicarea greutăților reprezintă exemple de exerciții care poartă greutate.

 

Pe aceeaşi temă

Lasă un comentariu