Cinci acţiuni care puteau să salveze cele 70 de victime din accidentul de pe Autostrada Soarelui

Weekend-ul care tocmai a trecut a început tragic pentru câteva zeci de familii din România. Un accident despre care reprezentanții Poliției Rutiere susțin că este cel mai grav înregistrat vreodată în România a paralizat circulația pe Autostrada București-Constanța și s-a soldat cu patru morți și peste 60 de răniți grav sau ușor, scrie automarket.ro.

CITEŞTE ŞI: GRAV ACCIDENT pe Autostrada Soarelui! Sunt 3 MORŢI şi peste 50 de RĂNIŢI (FOTO)

CITELTE ŞI: TRAGIC! 56 de oameni răniţi şi 4 morţi, după accidentul de pe Autostrada Soarelui

Totul s-a întâmplat pe o ceață lăptoasă din cauze care sunt încă anchetate de polițiști, chestiune care mă face să am încă rezerve legate de vinovați și de scenariul care a dus la carambolul în care au fost afectate 29 de mașini.

Există specialiști care aruncă vina dintr-o parte într-alta fără să cunoască încă datele exacte ale dezastrului rutier care a avut loc în weekend, iar fără acestea e ușor cam devreme să arăți cu degetul spre potențiali vinovați în condițiile în care mulți au oricum cunoștințe vagi spre nexistente legate de codul rutier și de modul în care un șofer trebuie să acționeze atunci când circulă pe autostradă în ceață densă.

Ce știm însă exact este faptul că în aceste cazuri vina le aparține șoferilor. Iar dacă disciplina șoferilor români lasă de dorit, modul în care acționează autoritățile pentru a repara asta este și el complet deficitar.

Știți că statisticile la nivel mondial arată că cel puțin 90% dintre accidente au loc din cauza șoferilor? Ei bine, suntem în fața unui astfel de accident. Care putea fi un simplu incident în trafic dacă cei implicați și-ar fi amintit regulile de bază ale șofatului.

Dar pentru că n-au făcut-o, o să vă fur din timp câteva minute pentru a trece în revistă câteva reguli pe care în general ar trebui să le respectați dacă vreți să ajungeți întregi acasă. Așa cum am văzut sâmbătă, nu e nevoie decât de câteva secunde pentru ca un drum spre mare să se transforme în ultimul drum.

1. Purtați centurile de siguranță și obligați-vă pasagerii s-o facă.

Știu, nu ți s-a întâmplat niciodată nimic rău. Și știu, există ocazii legendare în care un prieten a scăpat cu viață pentru că a sărit prin parbriz când a fost lovit de altă mașină, iar faptul că n-a purtat centură i-a salvat practic viața.

Ei bine, permite-mi să-ți spun că logica asta falimentară nu-ți cere de mâncare, dar poate să stea imediat după colț, așteptându-te cu o bâtă cu care-ți crapă țeasta de parbriz fix când nu te aștepți. De exemplu, atunci când mergi cu 90 de kilometri pe oră printr-o ceață cu vizibilitate medie și dai brusc de un perete de ceață densă în care nu vezi nici măcar la doi-trei metri în față. În momentul în care te lovești de mașina din față și n-ai centură, șansele de a plonja prin parbriz și de a rămâne sub formă de poză-ntr-un album sunt masive. Valabil pentru toți pasagerii, indiferent de locul pe care-l au în mașină. Știi, fizica unui impact este complet diferită de logica șoferului de duminică, care în multe cazuri consideră că se poate salva fără probleme dacă se ține de volan, de exemplu. Unii râdeți, știu. Dar alții se miră că spun asta și se pregătesc să combată. Nu tuturor ne-a plăcut fizica la școală.

Uite un exemplu intresant: când era tânăr, pilotul polonez de Formula 1 și de WRC Robert Kubica a scăpat dintr-un accident în care au murit toți ceilalți patru pasageri ai mașinii în care se afla din simplul motiv că era singurul care avea cuplată centura. Se afla pe banchetă și mașina lor a ieșit în decor și s-a răsturnat. Au fost patru secunde care au făcut diferența dintre moarte și viață și nu i-a pregătit nimeni și nimic de asta. Pur și simplu un gest normal care a salvat ziua pentru unul dintre ei.

2. Păstrați distanța regulamentară între mașini

Încerc de câțiva ani să mă adaptez la o situație pe cât de inedită, pe atât de cretină. Made in România. În mod normal, ca să ai șanse de a scăpa fără probleme în cazul unei situații neprevăzute, cum ar fi cea în care mașina din fața ta frânează pentru că pe șosea a apărut un pieton pierdut în spațiu sau un câine, de exemplu, ar trebui să păstrezi o distanță egală cu cea a trei mașini. E oricum foarte puțin, pentru că trei mașini înseamnă vreo 15 metri în condițiile în care frânarea de la 100 de kilometri pe oră la zero are loc în 30-40 de metri. Fără a ține cont de timpii de reacție, care adaugă între 10 și 30 de metri, în funcție de șofer.

Altfel spus, dacă mașina din fața ta frânează brusc până la zero din diferite motive care pot fi extrem de normale, naturale și logice în special într-o țară cu infrastructură ca a noastră (de asta se numește păstrarea distanței de siguranță, până la urmă), ar fi bine să-ți "pui deoparte" măcar 20-30 de metri pentru a te asigura că decelrația mașinii din față plus timpii tăi de reacție plus decelerația ta adună distanță suficientă pentru ca tu să oprești în siguranță.

3. Pe ceață, triplează distanța regulamentară. Dacă nu vezi nimic, oprește pe dreapta în loc sigur, în afara carosabilului

E greu de spus cum ar trebui să știi unde-i mașina din fața ta pe o ceață densă și lăptoasă, însă aici intervine simțul comun care-ți spune că dacă-i vezi stopurile celui din față, ești mult prea aproape pentru a evita un impact în caz de urgență. În principiu, momentul în care intri în ceață este precedat de o înșiruire de evenimente care te fac să înțelegi care e poziția mașinilor din fața și din spatele tău, iar adaptarea vitezei la condițiile de drum - o expresie uzată, dar perfect potrivită pentru acest aspect - este vitală în aceste condiții. Este evident că trebuie să încetinești, însă regula de bază pe ceață este s-o faci treptat, fără frâne bruște, tocmai pentru a le da celor din spate ocazia de a înțelege ce vrei să faci.

Ceața este fenomenul care ar trebui să confirme faptul că șoferii știu să "comunice" pe șosea prin gesturi și poziții. Că aceștia conștientizează că se află într-o situație în care trebuie să arate evident ce vor să facă pentru a nu-i pune în pericol pe cei din față sau din spate. Dar e greu de făcut asta în condițiile în care "comunicarea nonverbală" a șoferilor români este limitată în general la semnalizare, când există și aia, și la flash-urile care te anunță că urmează un radar. E o dovadă bună de prietenie și "umanizare" a junglei șoselelor, însă ar trebui să înțelegem că suntem responsabili să facem ceva mai mult decât atât.

4. Știu că ITP-ul e în multe cazuri o păcăleală, dar ai grijă de mașina ta

Știi stopul ăla care nu mai funcționează de vreo două săptămâni? Sau farul dreapta care-i mort de trei zile? Dar anvelopele pe care nu le-ai schimbat pentru că-s cozi prea mari la vulcanizare în perioada asta? Sau le-ai cumpărat SH din surse dubioase? Dar plăcuțele față care scârțâie de ceva vreme? Dar ștergătoarele care "merg, dă-le dracu', că doar nu vrei să vezi HD pe ploaie, că nu ești la TV"?

Toate astea pot fi factori care în caz de urgență fac diferența dintre o situație gravă evitată și un accident cu daune și potențiale victime. Anvelopele de unele sigure pot lungi frânarea în oraș, la 50 de kilometri pe oră, de la 10 la 30 de metri. Sau de la 100 km/h la zero de la 40 la 100 de metri.

5. Așează-te corect la volan. Când conduci nu ești pe fotoliu și nici pe canapea

Am prieteni care își conduc mașinile cu scaunul într-o poziție în care obișnuiesc să stau vara pe șezlong. Când îi întrebi la ce-s bune tetierele, îți spun că dormi excelent pe ele.

Fii atent: dacă ești lovit din spate de o mașină și capul tău e la mai mult de o lățime de palmă de tetieră, doar norocul sau viteza redusă a celui din spate te salvează de la dureri cervicale pe care în cel mai bun caz le cari după tine ani întregi. Și crede-mă, nu e deloc vreo plăcere să te trezești în fiecare dimineață cu gâtul înțepenit.

Așează-ți spătarul scaunului astfel încât să-ți țină spatele drept. Unghiul făcut de genunchi ar trebui să aibă în jur de 135 grade (vezi mai sus cam ce înseamnă asta dacă ai lipsit de la geometrie), iar încheietura mâinii drepte ar trebui să pice pe coroana volanului. În plus, ține mâinile la pozițiile 9 și 15, adică în extremitățile stânga-dreapta ale volanului.

loading...
Pe aceeaşi temă

Lasă un comentariu