Cât de necesar este Corpul de control, noua structură a Guvernului? LIVE TEXT Fabrika

(UPDATE 22.52) Vitalie Catană: Eu sper că domnul Leancă va fi capil că poate să gestioneze mai bine reformele. Lipsesc proiecte pe anumite domenii. Banii vin, aşteptăm rezultate.

(UPDATE 22.51) Sergiu Praporşcic: Iurie Leancă vine optimist, cu promisiuni, însă cetăţenii nu vor simţi aceste lucruri.

(UPDATE 22.50) Alexandru Burian: Leancă va veni cu un mesaj optimist de la Bruxelles, iar negocierile vor fi rezultative.

(UPDATE 22.48) Vitalie Catană: Politica paşilor mici mai puţin îi interesează pe cetăţeni, ar trebuie să-i apropiem prin politici sociale. Acum noi ne arătăm slăbiciunea, nu suntem capabili să ne menţinem controlul în această regiune. Nu mă mulţumeşte că noi suntem paşnici şi ei agresivi, nu putem fi în postura la victimă la nesfârşit.

(UPDATE 22.45) Ion Terguţă: Sigur vor apărea alte incidente, un exemplu este satul Coşniţa, acolo de multe ori apar miliţienii.

(UPDATE 22.41) Sergiu Praporşcic: Chişinăul a avut o reacţie anemică şi târzie. Carpov a anunţat ce s-a întâmplat, dar nu şi ce urmează a fi întreprins. Acolo există oameni care suferă, viaţa va deveni şi mai greu, iar Chişinăul nu poate să-i facă cuminţi. Situaţia arată că Chişinăul este slab, nici măcar nu am auzit o reacţie de la preşedinte, această situaţie încurajează pe cei de la Tiraspol.

(UPDATE 22.39) Alexandru Burian: Transnistria este o entitate nerecunoscută. Prea multe forţe sunt interesate să nu fie rezolvat conflictul trasnistrean.

(UPDATE 22.36) Vitalie Catană: Este vorba de mentalitate, unii care ajung în funcţii înalt, cred că pot să facă orice. Minsitrul trebuia să aibă un şofer, aceste lucruri ar trebuie reglemntate prin protocol.

(UPDATE 22.33) Sergiu Praporşcic: Trebuie să aflăm dăcă a foste întocmit un prpces-verbal. Este un subiect sensibil, care provoacă suspiciuni. Mie îmi greu să cred că ministrul nu avea viteză ridicată.

(UPDATE 22.32) Ion Terguţă: Aflându-se la volan, ministrul Receanu a deraiat. Era o maşină privată, presupunem dacă este un prost şefer, s-a răsturnat.

(UPDATE 22.19) Alexandru Burian: Cred că ceea ce a spus Ţîcu este foarte serios. Bodişteanu trebuia să se retragă, dacă nu a făcut acest lucru, atunci trebuia premierul Leancă trebuie să-l suspende. Majoritatea miniştrilor au rămas cu aceleaşi probleme, iar partidele îi apară.

(UPDATE 22.13) Sergiu Praporşcic: Mie mi se pare că acest caz este vorba. Chestiunea este gravă pentru domnul Leancă, este o bilă neagră. Rămâne să vedem dacă acest caz va fi elucidat. Primul lucru care trebuia să se întâmple, ca acest Bodişteanu să se retragă, să facă un pas înapoi, putea să demisioneze.

(UPDATE 22.10) Vitalie Catană: Dacă au mici sau mari încălcări, urmează justiţia să se pronunţe. Va fi un test. Înclin să cred că ceea ce a relatat domnul Ţîcu este adevărat, aştept să văd reacţia autorităţile, dacă nu vom afla nimic, atunci lucrurile s-au dus în partea politicului. Înţeleg că domnul Bodişteanu este din grupul reformatarorilor sau trădătorilor, trebuie să urmărim ce fac organele anchete.

(UPDATE 22.08) Ion Terguţă: Iată acum vedem că în PL au fost probleme mari, iar Ghimpu le-a ascuns, unii miniştrii făcea lucruri nu tocmai curate. Vedem că politicienii sunt manipulatori. Pentru noi cetăţeni ne interesează de ce l-a acel moment nu-l acuza de rând cu alţi miniştri. Mă tem că de data asta va trebui să-l apere în justiţie.

(UPDATE 22.05) Sergiu Praporşcic: În cazul Ţîcu-Bodişteanu, cred că primul are dreptate. Bodişteanu, parcă era strâns cu uşa când făcea declaraţii. Ceea ce ne-a spus domnul Ţîcu sunt chestii foarte mărunte. Lucrurile se întâmplă. Când nu merge bine mecanismul, atunci aflăm şi noi ceva. 

(UPDATE 22.03) Vitalie Catană: Acest Corp de Control ar trebuie să fie în afara Cancelariei de Stat. Din păcate, la noi se merge pe structuri stufoase, birocratice, cu efecte minime.

(UPDATE 22.01) Alexandru Burian: În precedenta alianţă au fost discuţii, atunci Mihai Ghimpu a fost împotriva. În mare măsură depinde de persoană care va fi numită în funcţia de şef al acestui Corp de Control. Dacă va fi aceeaşi partajare, atunci nu va fi nimic.

(UPDATE 21.56) Vitalie Catană: Acolo unde va apărea un audit serios, atunci va trebuie trasate limitele. În proiectele de anvengură, sunt nevoie de specialişti.

(UPDATE 21.54) Ion Terguţă: Ar putea fi o problemă dacă un ministru să zică că nu primşete acest Corp de Control în revizie şi atunci s-ar putea să fie un scandal. Însă trebuie să ne aducem aminte că Legea a fost votată de Coaliţia de guvernare şi nu cred că ar putea apărea probleme.

(UPDATE 21.52) Alexandru Burian: Cel mai mare dezavantaj va fi dacă acest Corp va fi transformat într-o bâtă politică, care să înteţească bătălia politică. Însă scopul acestui Corp de Control este unul managerial.

(UPDATE 21.50) Vitalie Catană: În cazul Ţîcu-Bodişteanu, acest Corp Control ar urma să verifice declaraţiile şi documentele. Dacă va scoate la iveală mai multe cazuri, atunci Corpul şi-ar putea justifica existenţa.

(UPDATE 21.48) Sergiu Praporşcic: Temerea mea este că acest Corp de Control nu va funcţiona şi vom şi mai multe cheltuieli şi funcţionari. Depinde de voinţa politică. Acum există mecanisme pentru a vedea dacă se impletează. Problema dacă Leancă avea sufficient curaj să vorbească cu partenerii de coaliţie să spună dacă miniştrii trebuie să plece în cazul în care nu vor munci.

(UPDATE 21.45) Ion Terguţă: Problema noastră este că Moldova are instituţii slabe, prin acest Corp de Control, instituţiile poate ar începe să lucreze. Poate acum, acest Corp va impune ministerele să implementeze strategiile.

(UPDATE 21.44) Vitalie Catană: Când am auzit de ideea de Corp de Control, m-am gândit la un monstru mult mai groaznic, însă ceea ce ni s-a oferit nu este acel crocodil care poate să facă ceva în Guvern. În România, acest Corp de Cotrol este în subordinea premierului, pentru a releva problemele, actele de corupţie, modul cum sunt gestionaţi banii publici. La noi, această este o direcţie a Cancelariei de Stat şi va oferi rapoarte prim-minsitrului şo nimic mai mult. Pe anumită parte, dublează ceea ce are în atribuţii Cancelaria de Stat. Există instituţii care trebuie să-şi facă treaba, lucrurile vor fi în albia normală. Am impresia că un pic denimirea şi ceea s-a anunţat este prea pretenţios.

(UPDATE 21.38) Ion Terguţă: Este o problemă managerială. Noi pierdem mult timp prin decizii birocratice, dar rămân doar la nivelul boriurilor care se iau. Sper că acest Corp de Control să impulsioneze acest proces. S-ar putea ca această deczie să fie în favoare să se în scrie în acest program asumat de Guvernul Leancă.

(UPDATE 21.36) Sergiu Praporşcic: Probabil s-a pornit de al faprul că miniştrii sunt delegaşi de al mai multe partide, iar un un asfelt de Corp de control va disciplina miniştrii. Dacă va fi voinţă politică, atunci acest va funcţia. Sunt sceptic, deşi mi-aş dori că aceastp structură să meargă. Depinde cât de voinţă va avea Guvernul Leancă.

 (UPDATE 21.34) Alexandru Burian: Este necesară aceastpă structură, pentru că de multe ori se adoptă legi, dar se uită. Este vorb adespre aspectul tehnic al problemei.

(21.30)Executivul va avea o nouă structură, menită să îmbunătăţească actul guvernării, cel puţin la nivel declarativ. Coaliţia Pro Europeană a votat instituirea Corpului de control al premierului, un subiect de dispută în vechea Alianţă pentru Integrare Europeană.

Pe de altă parte, până să înceapă reformele, Guvernul Leancă trebuie să facă faţă unor scandaluri cu implicarea miniştrilor Recean şi Bodişteanu, dar şi provocărilor venite de la administraţia separatistă de la Tiraspol. Cât de necesar este Corpul de control? În ce măsură acesta poate contribui la asigurarea calităţii reformelor?

Aceste subiecte vor fi discutate la Fabrika. Invitaţii lui Alexei Lungu din această seară sunt politologul Alexandru Burian, expertul în drept constituţional Vitalie Catană, jurnalistul Sergiu Praporşcic, jurnalistul Ion Terguţă. 

Pe aceeaşi temă

Lasă un comentariu